• Herbata zielona - matcha japońska 40g
    rotator-prawo
    rotator-lewo
  • Herbata zielona - matcha japońska 40g
    rotator-prawo
    rotator-lewo

Herbata zielona - matcha japońska 40g

  • Produkt chwilowo niedostępny.

  • Wybrany wariant jest teraz niedostępny.

    Powiadom mnie, gdy się pojawi:

Oryginalna, japońska herbata matcha

Matcha japońska to wyjątkowy rodzaj zielonej herbaty. Zarówno matchę, jak i tradycyjne herbaty liściaste pozyskuje się z tego samego krzewu herbacianego Camellia sinensis, który pochodzi z Chin. Różnica polega na sposobie produkcji.

Hodowane w Japonii krzewy przeznaczone do produkcji herbaty matcha (wym. maćcia) przykrywane są na około 20-30 dni przed zbiorem, aby osłonić je przed promieniami słońca. Dzięki temu w liściach następuje zwiększona produkcja chlorofilu i aminokwasów, a liście nabierają ciemniejszego, intensywnie zielonego koloru. Podczas zbiorów usuwa się z liści łodyżki i żyłki, a następnie mieli się je na drobny proszek.

Pijąc herbatę matcha, konsumujemy zatem cały liść herbaty. Oznacza to, że do naszego organizmu trafia znacznie więcej bioaktywnych substancji, w tym antyoksydantów i kofeiny, niż w przypadku picia tradycyjnego naparu z liści. Dlatego matcha japońska cieszy się coraz większą sławą i uważana jest za najzdrowszą zieloną herbatę na świecie.

Jeden napar herbaty matcha powstały z jednej łyżeczki proszku zawiera około 70 mg kofeiny. Dla porównania porcja espresso to około 100 mg kofeiny, szklanka red bulla to 80 mg, a szklanka tradycyjnej zielonej herbaty to od 30 do 80 mg, zależnie od ilości wykorzystanych liści.


DZIAŁANIE

  • Matcha posiada te same zalety, co tradycyjna zielona herbata, jednak jej wyższość polega na tym, że zawarte w niej substancje są dużo bardziej skoncentrowane.
  • Matcha zawiera trzykrotnie więcej antyoksydantów niż najlepszej jakości zielone herbaty i aż 137 razy więcej antyoksydantów niż herbaty słabszej jakości, czyli np. takie, które są pakowane w torebki, albo butelkowane napoje na bazie herbaty.
  • Antyoksydanty zawarte w matchy to głównie katechiny z galusanem epigallokatechiny (ECGC) na czele. Jest to szeroko przebadana substancja o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwzapalnych. W badaniach dowiedziono, że pomaga on w utrzymaniu dobrej kondycji naczyń krwionośnych, stymuluje procesy naprawcze komórek, chroni je przed uszkodzeniami oksydacyjnymi i niszczy wolne rodniki. Ponadto ECGC istotnie wpływa na układ immunologiczny: zwiększa liczbę limfocytów T w śledzionie i w węzłach chłonnych, a także poprzez stymulację ich ekspresji genowej. ECGC stosuje się w wielu suplementach, a w przyszłości może on być wykorzystywany w terapiach wielu chorób metabolicznych (cukrzyca typu 2, otyłość, choroby układu krążenia, choroby nerek).
  • Regularne picie herbaty matcha znacząco przyczynia się do obniżenia ryzyka zawału serca. Badania pokazują, że ryzyko zawału u osób pijących zieloną herbatę jest aż o 31% niższe niż u tych, którzy jej nie piją.
  • Zielona herbata poprawia też wiele wskaźników metabolicznych, takich jak poziom cholesterolu całkowitego i LDL, triglicerydów i glukozy we krwi.
  • Jedno z najnowszych badań (2016 r.) wykazało, że podawanie herbaty matcha myszom karmionym dietą wysoko tłuszczową zmniejszyło negatywne skutki tej diety. Poziom cholesterolu i glukozy we krwi u myszy otrzymujących matchę i pokarm wysoko tłuszczowy był znacznie niższy, niż u tych, które otrzymywały taki sam pokarm bez dodatku matchy. Matcha spowodowała również zmniejszenie stresu oksydacyjnego wywołanego dietą wysoko tłuszczową.
  • Herbata matcha może być też pomocna w odchudzaniu, jako że stymuluje metabolizm i zwiększa ilość spalanej energii. Badania dowodzą, że regularne spożywanie zielonej herbaty może zwiększyć tempo spalania tkanki tłuszczowej aż do 17%. Należy jednak pamiętać, że zielona herbata jedynie wspomaga odchudzanie, które powinno być oparte o odpowiednią dietę i aktywność fizyczną.
  • Herbata matcha działa również uspokajająco i relaksująco. Jest bogatsza w L-teaninę niż tradycyjna zielona herbata. L-teanina jest aminokwasem, który zwiększa aktywność fal mózgowych alfa, odpowiedzialnych za odprężenie umysłu i odporność na czynniki stresowe. L-teanina modyfikuje działanie kofeiny w organizmie tak, że powoduje wzrost czujności, ale jednocześnie niweluje uczucie niepokoju, które pojawia się czasem po wypiciu mocnej kawy. Co więcej, L-teanina zwiększa poziom hormonów odpowiedzialnych za dobry nastrój, a także poprawia pamięć i koncentrację.
  • Istnieją badania dowodzące, że spożywanie herbaty matcha może opóźnić zmiany degeneracyjne mózgu związane ze starzeniem się.


PARZENIE


Matchę przygotowujemy inaczej, niż tradycyjną herbatę zieloną. W Japonii proszek odmierza się bambusową łyżeczką zwaną shashaku i wsypuje do podgrzewanego naczynka matchawan. Następnie dodaje się gorącej wody (70-80°C) i energicznie miesza napar specjalną bambusową trzepaczką o nazwie chasen, aż do momentu uzyskania delikatnej piany na powierzchni naparu.

Nie musimy jednak kupować tych wszystkich japońskich narzędzi, aby uraczyć się filiżanką matchy. Wystarczy, że wsypiemy do filiżanki jedną łyżeczkę proszku i wymieszamy go z gorącą wodą za pomocą trzepaczki do jajek albo spieniacza do mleka. Aby szybciej pozbyć się grudek, należy przed zaparzeniem przesiać matchę przez drobne sitko.

Odpowiednią temperaturę wody, czyli 70-80°C, uzyskamy po odczekaniu od około 6 do 9 minut od zagotowania wody w czajniku, przy odkrytym czajniku.

W Japonii przygotowuje się matchę w trzech różnych konsystencjach, zależnie od upodobań:

  • napar standardowy to 1 łyżeczka proszku na 1 filiżankę lub szklankę wody,
  • napar usucha to rzadszy napój przygotowany z 1,75 g proszku i 75 ml wody,
  • napar koicha to z kolei gęsty płyn powstały z 3,75 g proszku i 40 ml wody. Nie powstaje na nim piana, gdyż ma konsystencję płynnego miodu. Do tego rodzaju naparu wykorzystuje się matchę bardzo wysokiej jakości. Sporządzany jest zwykle podczas ceremonii herbacianej.

Matcha doskonale smakuje z dodatkiem mleka. Co ciekawe, matcha spożywana jest nie tylko jako napar herbaciany. Można ją również dodawać do różnych koktajli, soków i gorących napojów, a nawet do wypieków słodkich i wytrawnych. W Azji popularne są słodycze z dodatkiem herbaty matcha.

Przykładowe przepisy:


BIBLIOGRAFIA


1. https://authoritynutrition.com
2. Effects of green tea and EGCG on cardiovascular and metabolic health. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
3. http://www.puczkowski.com
4. The effects of the aqueous extract and residue of Matcha on the antioxidant status and lipid and glucose levels in mice fed a high-fat diet. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
5. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
6. Green tea consumption and cognitive function: a cross-sectional study from the Tsurugaya Project 1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov
7. http://www.czajnikowy.com.pl



Kraj pochodzenia: Japonia

Masz pytanie? Napisz do nas

Polecane dla Ciebie

    Dzięki cookies korzystanie ze strony jest szybsze i łatwiejsze. Przestrzegamy RODO. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

      OK