Dzięki cookies korzystanie ze strony jest szybsze i łatwiejsze. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.

  OK
  • Siemię lniane
    rotator-prawo
    rotator-lewo
  • Siemię lniane
    rotator-prawo
    rotator-lewo
Linum usitatissimum

Siemię lniane

  • W magazynie: 70 sztuk
    2,95
    W magazynie: 70 sztuk
    2,95
    W magazynie: 5 sztuk
    12,00
  • Koszt przesyłki już od 9,90 zł

  • Wybrany wariant jest teraz niedostępny.

    Powiadom mnie, gdy się pojawi:

Siemię lniane ( Semen lini), czyli nasiona lnu, to małe, płaskie, ziarenka o łezkowatym kształcie i wielkości 2-3mm. Zazwyczaj są koloru brązowego, ale występują też w odmianie koloru złotego. Ich cechą charakterystyczną jest to, że po zalaniu wodą pęcznieją i otaczają się dużą ilością śluzu. Wykorzystuje się to w celu poprawy funkcjonowania przewodu pokarmowego. Nasiona lnu posiadają mnóstwo bioaktywnych substancji o dobroczynnym wpływie na nasz organizm, dlatego określane są mianem superfood.


DZIAŁANIE

Właściwości prozdrowotne

  • Substancje śluzowe obecne w siemieniu lnianym działają osłonowo na wewnętrzne ściany przewodu pokarmowego, a ponadto pochłaniają dużo wody i stymulują pasaż treści pokarmowej w jelitach. Z tego powodu, a także z uwagi na wysoką zawartość błonnika pokarmowego, siemię lniane jest doskonałym pomocnikiem w regulacji wypróżnień.
  • Nasiona lnu są bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny n-3, w tym kwasu alfa-linolenowego, których regularne spożywanie obniża ryzyko chorób serca i układu krążenia oraz pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu i triglicerydów we krwi.
  • Siemię lniane jest najbogatszym znanym naturalnym źródłem lignanów. Ich wartość prozdrowotna została oceniona bardzo wysoko przed środowiska naukowe. Lignany to fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które w ludzkim organizmie zachowują się podobnie do estrogenów. Są one zdolne do regulowania gospodarki hormonalnej, a ponadto wykazują silne działanie antyoksydacyjne i antynowotworowe.

Więcej na temat właściwości Siemienia przeczytasz w naszym kompendium


ZASTOSOWANIE

Spożywanie nasion lnu polecane jest osobom cierpiącym na zaparcia i wzdęcia, a także podczas biegunki. Mogą one przynieść ulgę w sytuacji podrażnienia lub nieżytu żołądka i jelit. Warto włączyć je do diety w celu profilaktyki nowotworów, miażdżycy, hipercholesterolemii i chorób serca. Są one również polecane w cukrzycy, ze względu wysokie ilości błonnika, który korzystnie wpływa na gospodarkę glukozy.


SKŁAD

Nasiona lnu 100%. Surowiec najwyższej jakości.

Wartość odżywcza na 100g (% Zalecanego Dziennego Spożycia):

Energia: 534 kcal
Białko: 18,3 g
Tłuszcz: 42,2 g
Węglowodany: 28,9 g
błonnik: 27,3 g
cukry: 1,55 g

Wapń: 255 mg (32%)
Żelazo: 5,73 mg (41%)
Magnez: 392 mg (105%)
Potas: 813 mg (41%)
Cynk: 4,34 (43%)

Wit. B1: 1,64 mg (149%)
Wit. B6: 0,47 mg (34%)
Wit. K: 4,3 µg (86%)


SPOSÓB UŻYCIA

Zalecane dzienne spożycie nasion lnu to kwestia indywidualna. W celach profilaktycznych wystarczy 1 łyżeczka dziennie, natomiast w przypadku zaparć warto spożywać 2-3 łyżki dziennie.

W przypadku biegunki, podrażnienia żołądka i jelit, wrzodów, zgagi i niestrawności zaleca się zalanie 3 łyżek nasion szklanką ciepłej wody, pozostawienie na 30 minut albo więcej, aż powstanie kisiel, i wypicie go bez nasion. Należy to powtórzyć 3 razy w ciągu dnia lub do momentu aż problem ustąpi.

Nasiona lnu mogą być spożywane w całości lub w postaci zmielonej. Całe nasiona można dodawać do porannej owsianki, kaszy, czy ryżu. Warto gotować je przez około 15-20 minut, aby napęczniały i wytworzyły śluz. Są wtedy lepiej przyswajalne i bardziej wartościowe.

Zmielone nasiona można natomiast dodawać w postaci surowej do kanapek, sałatek, płatków z mlekiem, jogurtów, koktajli, zup i różnych potraw. Dodane do wody, mleka, jogurtu lub zupy napęcznieją i zagęszczą posiłek po kilku minutach. Pod wpływem ciepła stanie się to szybciej.

Nasiona lnu całe lub zmielone można też zalać gorącą wodą, odczekać 20 minut i wypić płyn razem z zawartością.

Zmielone siemię lniane może być wegańskim substytutem jajka. Aby zastąpić jedno jajko, wystarczy wymieszać 1 łyżkę zmielonych nasion z 2 łyżkami ciepłej wody.

Siemię lniane można wykorzystać również do wypieku chleba, ciastek i krakersów albo uprażyć i dodać do sałatki. Te procesy mogą jednak spowodować utratę części cennych związków.

Nasiona lnu należy mielić tuż przed spożyciem. Przechowywanie ich w postaci rozdrobnionej może spowodować utratę wielu cennych substancji i jełczenie zawartych w nich tłuszczy. Dlatego też nie warto kupować zmielonego siemienia lnianego.


PRZECIWWSKAZANIA

Osoby z chorobami zapalnymi lub autoimmunologicznymi jelit powinny skonsultować stosowanie siemienia lnianego z lekarzem lub dietetykiem.

Siemię lniane zawiera niewielkie ilości glikozydów cyjanogennych, z których w wyniku metabolizmu powstaje cyjanowodór. Jest to ilość tak niewielka, że zupełnie dla człowieka nieszkodliwa lecz niektórzy twierdzą, że kobiety w ciąży i karmiące powinny stosować siemię lniane z umiarem.


CHARAKTERYSTYKA ROŚLINY

Len ( Linum) to jedna z pierwszych roślin uprawnych o historii sięgającej aż 7000 lat wstecz! Należy do rodziny lnowatych i tworzy około 180 gatunków. Występuje w krajach strefy umiarkowanej i subtropikalnej, a największe zróżnicowanie jej gatunków znaleźć można w rejonie Morza Śródziemnego. W Polsce jest ich około 6. Najważniejsze znaczenie ma len zwyczajny.

Len zwyczajny jest byliną jednoroczną lub dwuletnią, która osiąga średnio 0,6 m wysokości, maksymalnie 1,2m. Roślinę tworzy prosta, wzniesiona łodyga porastająca drobnymi, lancetowatymi liśćmi. Kwiaty lnu są błękitne, różowe, białe lub żółte i mają lejkowaty kształt. Zdobią szczyty pędów rośliny w czerwcu i w sierpniu. Nasiona lnu znajdują się w torebkach, które pojawiają się w miejscu kwiatów po ich zapyleniu i przekwitnięciu.


BIBLIOGRAFIA

1. http://www.medicalnewstoday.com
2. http://www.e-biotechnologia.pl
3. http://www.siemie-lniane.pl
4. https://ndb.nal.usda.gov
5. http://www.akademiawitalnosci.pl
6. http://www.biology.pl

***

Część rośliny: nasiona, orzechy
Sposób zbioru: Z upraw konwencjonalnych
Tradycyjna medycyna: Europejska
Kraj pochodzenia: Ukraina

Masz pytanie? Napisz do nas