• Siemię lniane
    rotator-prawo
    rotator-lewo
  • Siemię lniane
    rotator-prawo
    rotator-lewo
  • Siemię lniane
    rotator-prawo
    rotator-lewo
  • Siemię lniane
    rotator-prawo
    rotator-lewo
Linum usitatissimum

Siemię lniane

Obfituje w błonnik rozpuszczalny, dzięki któremu koi śluzówkę żołądka i jelit, a także reguluje wypróżnianie.

  • W magazynie: 104 sztuk
    3,20
    W magazynie: 104 sztuk
    3,20
    W magazynie: 0 sztuk
    13,89
  • Koszt przesyłki już od 9,90 zł


    Darmowa dostawa na terenie Polski od 150zł.

  • Wybrany wariant jest teraz niedostępny.

    Powiadom mnie, gdy się pojawi:

Siemię lniane, czyli nasiona lnu

Siemię lniane, inaczej nasiona lnu (Linum usitatissimum), to małe, płaskie, ziarenka o łezkowatym kształcie i wielkości 2-3 mm. Zazwyczaj są koloru brązowego, ale występują też w odmianie koloru złotego. Ich cechą charakterystyczną jest to, że po zalaniu wodą pęcznieją i otaczają się dużą ilością śluzu. Wykorzystuje się to w celu poprawy funkcjonowania przewodu pokarmowego. Nasiona lnu posiadają mnóstwo bioaktywnych substancji o dobroczynnym wpływie na nasz organizm, dlatego określane są mianem superfood.


SIEMIĘ LNIANEDZIAŁANIE

Właściwości prozdrowotne:

  • Substancje śluzowe obecne w siemieniu lnianym działają osłonowo na wewnętrzne ściany przewodu pokarmowego, a ponadto pochłaniają dużo wody i stymulują pasaż treści pokarmowej w jelitach. Z tego powodu, a także z uwagi na wysoką zawartość błonnika pokarmowego, siemię lniane jest doskonałym pomocnikiem w regulacji wypróżnień.
  • Nasiona lnu są bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny n-3, w tym kwasu alfa-linolenowego, których regularne spożywanie obniża ryzyko chorób serca i układu krążenia oraz pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu i triglicerydów we krwi.
  • Siemię lniane jest najbogatszym znanym naturalnym źródłem lignanów. Ich wartość prozdrowotna została oceniona bardzo wysoko przez środowiska naukowe. Lignany to fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które w ludzkim organizmie zachowują się podobnie do estrogenów. Są one zdolne do regulowania gospodarki hormonalnej, a ponadto wykazują silne działanie antyoksydacyjne i antynowotworowe.


SIEMIĘ LNIANEZASTOSOWANIE

  • “leniwe jelito”, zaparcia
  • ubytki w śluzówce żołądka i dwunastnicy
  • jako źródło kwasów tłuszczowych omega-3
  • jako odżywczy dodatek do codziennej diety


SKŁAD


Siemię lniane brązowe 100%. Surowiec najwyższej jakości!


Wartość energetyczna 534 kcal / 100 g (% Zalecanego Dziennego Spożycia)
Tłuszcz 42,2 g
Węglowodany 28,9 g
Białko 18,3 g
Błonnik 27,3 g
Cukry 1,55 g
Wapń 255 mg (32%)
Żelazo 5,73 mg (41%)
Magnez 392 mg (105%)
Potas 813 mg (41%)
Cynk 4,34 mg (43%)
Witamina B1 1,64 mg (149%)
Witamina B6 0,47 mg (34%)
Witamina K 4,3 µg (86%)


SIEMIĘ LNIANEJAK STOSOWAĆ?


Dzienna porcja nasion lnu to kwestia indywidualna. W celach profilaktycznych wystarczy 1 łyżeczka dziennie, natomiast w przypadku zaparć warto spożywać 2-3 łyżki dziennie.

W przypadku problemów ze strony przewodu pokarmowego zaleca się zalanie 3 łyżek nasion szklanką ciepłej wody, pozostawienie na 30 minut albo więcej aż powstanie kisiel i wypicie go bez nasion. Należy to powtórzyć 3 razy w ciągu dnia lub do momentu aż problem ustąpi.

Nasiona lnu mogą być spożywane w całości lub w postaci zmielonej. Całe nasiona można dodawać do porannej owsianki, kaszy czy ryżu. Warto gotować je przez około 15-20 minut, aby napęczniały i wytworzyły śluz. Są wtedy lepiej przyswajalne i bardziej wartościowe.

Zmielone nasiona można natomiast dodawać w postaci surowej do kanapek, sałatek, płatków z mlekiem, jogurtów, koktajli, zup i różnych potraw. Dodane do wody, mleka, jogurtu lub zupy napęcznieją i zagęszczą posiłek po kilku minutach. Pod wpływem ciepła stanie się to szybciej.

Nasiona lnu całe lub zmielone można też zalać gorącą wodą, odczekać 20 minut i wypić płyn razem z zawartością.

Zmielone siemię lniane może być wegańskim substytutem jajka. Aby zastąpić jedno jajko, wystarczy wymieszać 1 łyżkę zmielonych nasion z 2 łyżkami ciepłej wody.

Siemię lniane można wykorzystać również do wypieku chleba, ciastek i krakersów albo uprażyć i dodać do sałatki. Te procesy mogą jednak spowodować utratę części cennych związków.

Nasiona lnu należy mielić tuż przed spożyciem. Przechowywanie ich w postaci rozdrobnionej może spowodować utratę wielu cennych substancji i jełczenie zawartych w nich tłuszczy. Dlatego też nie warto kupować zmielonego siemienia lnianego.


Siemię lniane – herbata:

1-2 łyżeczki nasion zalej wrzącą wodą, przykryj i pozostaw do napęcznienia na 20-30 minut. Możesz wypić tylko “kisiel”, a możesz też zjeść napęczniałe nasiona. Są pyszne :)


PRZECIWWSKAZANIA


Osoby z chorobami zapalnymi lub autoimmunologicznymi jelit powinny skonsultować stosowanie siemienia lnianego z lekarzem lub dietetykiem.

Siemię lniane zawiera niewielkie ilości glikozydów cyjanogennych, z których w wyniku metabolizmu powstaje cyjanowodór. Jest to ilość tak niewielka, że zupełnie dla człowieka nieszkodliwa, lecz niektórzy twierdzą, że kobiety w ciąży i karmiące powinny stosować siemię lniane z umiarem.


CHARAKTERYSTYKA ROŚLINY


Len (Linum) to jedna z pierwszych roślin uprawnych o historii sięgającej aż 7000 lat wstecz! Należy do rodziny lnowatych i tworzy około 180 gatunków. Występuje w krajach strefy umiarkowanej i subtropikalnej, a największe zróżnicowanie jej gatunków znaleźć można w rejonie Morza Śródziemnego. W Polsce jest ich około 6. Najważniejsze znaczenie ma len zwyczajny.

Len zwyczajny jest byliną jednoroczną lub dwuletnią, która osiąga średnio 0,6 m wysokości, maksymalnie 1,2 m. Roślinę tworzy prosta, wzniesiona łodyga porastająca drobnymi, lancetowatymi liśćmi. Kwiaty lnu są błękitne, różowe, białe lub żółte i mają lejkowaty kształt. Zdobią szczyty pędów rośliny w czerwcu i w sierpniu. Nasiona lnu znajdują się w torebkach, które pojawiają się w miejscu kwiatów po ich zapyleniu i przekwitnięciu.


BIBLIOGRAFIA


1. http://www.medicalnewstoday.com
2. http://www.e-biotechnologia.pl
3. http://www.siemie-lniane.pl
4. https://ndb.nal.usda.gov
5. http://www.akademiawitalnosci.pl
6. http://www.biology.pl

***

Część rośliny: nasiona, orzechy
Sposób zbioru: Z upraw konwencjonalnych
Tradycyjna medycyna: Polska
Kraj pochodzenia: Kazachstan
Zdrowie: Sprawne jelita, Prawidłowy cholesterol, Zdrowe serce, Sprawne krążenie, Przeciwutleniacze, antyoksydanty

Masz pytanie? Napisz do nas

Ocena Ogólna: (5.00/5)

Opinie klientów

  • Ocena: (5/5)

    Krzysztof L., W dniu: 27.04.2020

    Pozytywnie

  • Ocena: (5/5)

    Klaudia J., W dniu: 20.12.2019

    Produkt bardzo dobrej jakości.

  • Ocena: (5/5)

    Mirosław N., W dniu: 21.09.2019

    Bardzo dobry produkt

  • Ocena: (5/5)

    Klaudia J., W dniu: 30.12.2018

    Idealny do picia, jako dodatek do chleba, bułek, etc.

  • Ocena: (5/5)

    Marcin C., W dniu: 05.10.2018

    Wszystko OK

Dzięki cookies korzystanie ze strony jest szybsze i łatwiejsze. Przestrzegamy RODO. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

  OK